-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1691)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28643 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

چرا خداوند از صفاتي مثل ظلم و غيره مبرا است؟
بر اساس اعتقاد ما شيعيان خير، به دليل آنكه ما قائل به حسن و قبح عقلي هستيم يعني بر اين عقيده ايم كه حسن و قبح افعال عقلي و ذاتي است. پاره اي از افعال ذاتاً حسن و بايستني بوده و برخي ذاتاً قبيح و نبايستني هستند. عقل ما با قطع نظر از خطاب شارع مي تواند درك كند كه افعالي بايستني است و بايد بر انجام آنها قيام كرد و افعالي قبيح و نبايستني است كه بايد آنها را ترك نمود. از آنجا كه حكم عقل ثابت بوده و معيار ثابتي دارد و در ادراك خود ظرفي، قيدي و شخص مدرِك و ادراك كننده را دخيل نمي داند، صفات بايستني و نبايستني كه براي افعال مطرح مي كند از يك ثبات دائمي برخوردار بوده و براي همه ثابت و يكسان خواهد بود. يعني اگر عقل گفت عدل حسن است براي هميشه مي گويد و براي همه مي گويد. اگر گفت «ظلم قبيح است» هميشه و براي همه مي گويد. بر اين اساس به اعتقاد ما خداوند عادل است و ظلم نمي كند، خداوند نيك كردار است و اعمال بد از او سرنمي زند چرا كه ظلم و اعمال زشت و صفات ناپسند به حكم عقل قبيح بوده و بايد آنها را ترك نمود. و از آنجا كه خداوند متعال حكيم و عالم علي الاطلاق است بهتر از هركسي قبح اين افعال را كه ذاتي آنها بوده و مقيد به قيد و ظرف زماني و مكاني خاص و ادراك كننده مخصوص نمي باشد، درك فرموده و از انجام آنها دوري مي نمايد. به بيان ديگر، انسان درك مي كند كه قيام به عدل و هر فعل بايستني، براي هر كسي كمال است و ارتكاب ظلم و هر فعل نبايستني براي هر كسي نقص، خداوند متعال نيز به عنوان عاقل علي الاطلاق اين مسأله را درك كرده و مي فهمد. بنابراين با اين ادراك باز خداوند مرتكب خلاف كمال و انجام نقص خواهد شد؟! به نظر شيعيان بر اساس آنچه كه تحليل شد خداوند داراي صفات رذيله همچون ظلم نمي باشد. {V(ر.ك: الالهيات، آية الله جعفر سبحاني، به قلم حسن محمد مكي العاملي، صص 287 - 288)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.